Instrumental freak show: i territori inarmonici di Giovanni Verrando

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Fotogramma video Koz'ma Prutkov, autori Michele Innocente & Giovanni Verrando; kind permission by G. Verrando

La storia della musica ci insegna che uno stimolo fortissimo all’approfondimento del suono inarmonico è arrivato intorno agli anni settanta del Novecento, quando gli studi e i trattamenti sui suoni privi totalmente o parzialmente delle classiche frequenze armoniche hanno cominciato ad essere materia della composizione. Un afflusso importante di nozioni fu fornito da John Chowning, che cominciò ad effettuare trasformazioni timbriche sull’inarmonico come risultato di manipolazioni sintetiche, mentre

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Music writer and founder of Percorsi Musicali, a multi-genre magazine focused on contemporary music and improvisation's forms. He wrote hundreads of essays and reviews of cds and books (over 1700 articles) and his work is widely appreciated in Italy and abroad via quotations, texts' translations, biographies, liner notes for prestigious composers, musicians and labels. He provides a modern conception of musical listening, which meditates on history, on the aesthetic seductions of sounds, on interdisciplinary relationships with other arts and cognitive sciences. He is also a graduate in Economics.