Mahler (in/a) Cage: panorami sonori fisiognomici

0
891
Dobbiaco/Toblach, Alto Adige, 20/08/2020. Foto di Roberto Masotti

Sull’idea del soundscape si può certamente effettuare un’analisi temporale retroattiva per accogliere corrispondenze con il pensiero di un compositore: l’idea del vagare o passeggiare su un territorio per trovare suoni naturali da filtrare nella composizione fu una fonte d’ispirazione per molti dei compositori romantici del periodo ottocentesco. Lo fu per Schumann in Waldszenen così come lo fu indiscutibilmente

Articolo precedenteAddio Alvin Lucier
Articolo successivoI piccoli miracoli di Marco Momi nella serie dei Vuoi che…
Music writer, independent researcher and founder of the magazine 'Percorsi Musicali'. He wrote hundreads of essays and reviews of cds and books (over 2000 articles) and his work is widely appreciated in Italy and abroad via quotations, texts' translations, biographies, liner notes for prestigious composers, musicians and labels. He provides a modern conception of musical listening, which meditates on history, on the aesthetic seductions of sounds, on interdisciplinary relationships with other arts and cognitive sciences. He is also a graduate in Economics.