La composizione per strumento in solo ed elettronica nel ventunesimo secolo: clarinetti

0
63
Jörg Widmann Composer-Clarinettist Photo: Marco Borggreve

Come per i sassofoni propongo una distinzione per registro anche per il clarinetto. Si possono scomporre le considerazioni per clarinetto tradizionale (si bemolle), clarinetto basso e clarinetto contrabbasso. Questa distinzione mi pare non solo di moda, specie quando si pensa al boom dei toni bassi del nuovo secolo, ma è necessaria e logica per la trattazione degli argomenti

in alternativa
Articolo precedenteLe nuove generazioni compositive italiane: Pasquale Punzo
Articolo successivoØyvind Brandtsegg: Persistent Disequilibrium
Music writer and founder of Percorsi Musicali, a multi-genre magazine focused on contemporary music and improvisation's forms. He wrote hundreads of essays and reviews of cds and books (over 1800 articles) and his work is widely appreciated in Italy and abroad via quotations, texts' translations, biographies, liner notes for prestigious composers, musicians and labels. He provides a modern conception of musical listening, which meditates on history, on the aesthetic seductions of sounds, on interdisciplinary relationships with other arts and cognitive sciences. He is also a graduate in Economics.